BABOON BLOG

Een merk bouwen, hoe doe ik dat?

Maar ik moet al zoveel! Hoe kan ik dan ook nog eens bezig zijn met het bouwen van een merk?!Toen Nike voor het eerst opgericht werd, heette het ‘merk’ Nike nog helemaal geen Nike, maar Blue Ribbon Sports. Ook zij startten klein en jij ook. Een merk bouwen doe je namelijk niet zomaar. Een merk bouwen doe je door elke dag een klein beetje te werken aan concrete doelen en met een goede boodschap zorgen dat je de juiste zichtbaarheid creëert die bij je doelgroep blijft hangen. Klinkt logisch, maar het is alles behalve makkelijk.

Nike is inmiddels uitgegroeid tot een iconisch merk, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot.

Dus wees gerust dat je bedrijf nu nog geen merk is, en dat het dat binnen de komende vijf jaar ook niet zal zijn. Het bouwen van een merk heeft jaren nodig om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf uitgroeit tot iets waar mensen over praten op het moment dat een term uit jouw vakgebied genoemd wordt. Denk je aan sportschoenen, dan denk je op dit moment hoogstwaarschijnlijk als eerst aan Nike. Daarna wellicht aan Adidas en als je geluk hebt komt misschien nog een merk als Reebok om de hoek kijken.

Maar hoe heeft Nike dit dan gedaan?

Vergeet niet dat Nike al een tijdje meedraait. Nike begon in een tijd waarbij je in de plaatselijke supermarkt op de hoogte werd gebracht van het laatste nieuws en dat we allemaal in plaats van naar beneden naar boven keken naar de vele billboards en reclame in de tijd van advertising. En nee, daarmee bedoelen we geen Facebook advertenties.

Advertising in de jaren ’70 betekende de tijd van billboards, van posters en van herkenning. Waarbij de ‘swoosh’ en de slogan ‘Just do it’ allesbepalend waren voor wie Nike was en nog steeds is. Een schoenenmerk voor hen die anders durfden te zijn. Waar ‘Just do it’ op elke hoek van de straat te zien was. En ze moesten wel! Want hoe anders zorgde je er in die tijd voor dat er mensen naar de winkel toe kwamen?

Ik hoor je denken… ja maar we leven in een hele andere tijd. Ik heb laatst €10.000,- omzet gedraaid op mijn Facebook campagne. En als dat het geval is, petje af! Want natuurlijk draait het allemaal om omzet genereren. Maar denk eens een stap verder. Wat nou als Facebook ineens ophoudt te bestaan? Waar haal je je omzet dan nog vandaan, en hoe heb je je dan door de jaren heen weten te positioneren zodat je klanten je ook zonder Facebook weten te vinden?

Wat maakt een merk nou een merk?

Alles valt of staat met herkenning en top of mind zijn.
Denk je aan sportschoenen, dan denk je aan Nike.
Zie je Just do it, dan denk je aan Nike.

Hetzelfde geldt voor Coca Cola.

Zie je een rood blikje, dan denk je waarschijnlijk aan Coca Cola.
Denk je aan Kerstreclames dan denk je waarschijnlijk aan de rode Coca Cola truck.

Associatie

Merken zorgen ervoor dat zij onlosmakelijk verbonden zijn met hetgeen waar zij mee geassocieerd willen worden. Maar dit is een proces waar tientallen jaren aan voorbij gaan. Maar wat niet zonder reden gebeurt. Grote merken steken namelijk veel tijd, moeite en vooral veel geld in het blijven ontwikkelen van hun positie als merk. Maar als er iets is waar jij vandaag al over na kunt gaan denken is het: hoe wil ik dat mensen mijn bedrijf over 30 jaar zullen zien, maar ook hoe ze mijn bedrijf zouden moeten herkennen. Waar wil jij aan herkend worden, en wat is iets wat jij overal terug zou kunnen laten komen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar het moet een blijvende indruk achterlaten.

Run jij een succesvolle webshop en doe je iets unieks in het bestelproces? Goede kans dat dat iets is waar mensen over praten. Al heb je online nog zo’n goede uitstraling, als je klant je pakketje ontvangt en de ervaring bij het ontvangen van het pakket is minimaal, weet je dan zeker of je klant de volgende keer nog eens zou bestellen?

Een sterke boodschap

De grootste merken hebben een sterke boodschap die overal in verweven is. Think Different, Just Do It. Slogans die hét bedrijf dragen. Alles wat een bedrijf doet is omwille van deze boodschap. Je bent ongetwijfeld begonnen met je bedrijf omdat je een gat op wilt vullen. Iets wat op dit moment niet goed gaat in de branche waar jij actief bent. Iets waar jij beter in bent dan de ander en daar op een betere manier je doelgroep mee helpt. Je bent je bedrijf begonnen of runt nu een bedrijf omdat je bij wil dragen aan een betere wereld. Wat kan jou doelgroep bereiken omdat ze jouw product of dienst van je afnemen? Die vervulling is de boodschap die jij naar buiten wil brengen.

Hoe gedraag jij je?

Wie ben jij of wie zijn je werknemers wanneer er niemand kijkt?
Hoe gedraag je jezelf als je denkt dat er niemand kijkt. Heb je dan nog steeds dezelfde waarden als de persoon die het gezicht van het bedrijf is? De meeste leiders gedragen zich hetzelfde ongeacht waar ze zijn en wie ze voor zich hebben. Het bedrijf, of je nu alleen bent of 100 man in dienst hebt is gebouwd op jouw fundament.
Ben jij je eigen ambassadeur, en zijn de mensen die je om je heen hebt verzameld jouw ambassadeurs? Mocht je met personeel werken, welke waarden houden zij er dan op na? Alles wat er gebeurt of het nou binnen of buiten het bedrijf is zorgt dat jouw bedrijf een gezicht krijgt.

Denk groot, maar doe klein.

Je kunt in een korte tijd heel veel bereiken. Maar als het gaat om het bouwen van een merk dan is er één ding wat absoluut bij gaat dragen aan je succes. En dat is elke dag een klein beetje werk verrichten dat bijdraagt aan het voortbestaan van jouw business.
Succes komt namelijk niet uit de lucht vallen. De merken die jij vandaag de dag bewondert hebben jaren lang gedaan over het bereiken van waar ze nu zijn, ook voor hen is dat niet uit de lucht komen vallen. Als jij jarenlang elke dag een beetje werkt aan je droom, dan kan het niet anders dan dat deze droom werkelijkheid wordt. Een merk bouwen kost tijd en doorzettingsvermogen, maar als je elke dag kiest om te werken aan die droom dan wordt deze uiteindelijk werkelijkheid. Blijf doorgaan!

Stel doelen!

Als je elke dag een klein beetje werkt aan je toekomst moet je natuurlijk wel weten waar je aan werkt. Zomaar werken is niemand groot mee geworden. Doelen stellen voor zowel de korte als lange termijn zorgen ervoor dat je weet waar je je bedrijf op af stuurt.
Heb je het doel om elke maand 1000 bezoekers naar je website te sturen? Dan moet je wel weten hoeveel er nu maandelijks je website bezoeken. Zo weet je uiteindelijk precies wat er nodig is om je doelen te behalen en wordt het ook veel makkelijker om stapsgewijs te groeien in wat je doet. Hoe meer je weet waar je op dit moment mee bezig bent hoe meer inzicht je krijgt in waar je steken laat vallen of waar je juist heel goed presteert!

Wil jij weten of je op de goede weg bent met jouw branding?

Een gratis call inplannen kan natuurlijk altijd! Zo kunnen we je direct op weg helpen met jouw business en kun je in een mum van tijd aan de slag met de handvatten die wij je aanreiken!

Hey! Wil jij aan de slag met de branding voor jouw business?
Bij Baboon Branding snappen we dat het lastig kan zijn om overal aan te denken en het zelf allemaal maar te moeten doen.
Wij denken graag met je mee over de invullen van jouw website, marketingplan of andere zaken.

Wil jij samen met ons aan de slag? Plan dan een call in via onderstaande button!

NEEM CONTACT OP