BABOON BLOG

Heb je een website nodig?

Of je nou de nieuwe Elon Musk bent, ambities hebt om een nieuwe kolonie op Mars te starten, gewoon wat mensen wil helpen met voedingsadvies of armbandjes verkoopt aan je buurvrouw, zul je ongetwijfeld hebben gedacht aan het (laten) maken van een website om jouw product of dienst in de etalage te zetten. De website wordt vaak gezien als de start van je business. Maar is dat wel zo? Heb je een website nodig, of denk je dat?

Het antwoord op deze vraag ligt ergens in het midden. Ja je hebt een website nodig. Nee je hebt (nog) helemaal geen website nodig.

Na je inschrijving bij de KvK is het een logische stap om een domeinnaam te registeren (als je dit niet al gedaan hebt) en vervolgens te kijken naar hoe je eigenlijk een website maakt. Jimdo, Wix, er is voor ieder wat wils. Voor iemand die wat meer functionaliteit nodig heeft kom je al snel uit op WordPress. Maar zelfs dan zijn er nog tal van zaken waar je rekening mee moet houden.

Maar laten we even teruggaan naar het begin.

Waarom heb je een website nodig?

Is dat:

  • Omdat je zichtbaar wil zijn?
  • Omdat mensen dan nog eens rustig kunnen nalezen wat je doet?
  • Om mensen te laten zien wat je al gedaan hebt?
  • Vertel je graag verhalen en bundel je deze in een blog?
  • Omdat je een event hebt waar je kaarten voor verkoopt?
  • Verkoop je een of meerdere producten?
  • Of vanwege alle bovenstaande antwoorden?

De reden waarom we deze vraag stellen is omdat je website een doel heeft.

En het geeft jou richting om te bepalen waar je je website voor in wil zetten.

Het is namelijk niet zo dat op het moment dat jij een website online hebt staan dat je nu het bordje van je winkel om kunt draaien naar geopend, en je net als de Media Markt op Black Friday ineens een zee van mensen onder de deur door ziet schieten en met laptops en tv’s onder hun armen in lange rijen bij de kassa’s ziet staan.

In tegendeel.

Onze ervaring leert dat er twee soorten mensen zijn. Mensen die het heel makkelijk vinden om te verkopen en vaak al een aardig klantenbestand hebben op weten te bouwen. En mensen die het juist heel lastig vinden om potentiële klanten te bereiken en al enige tijd in afwachting zijn van de eerste klanten.

Voor de eerste groep is het dan waarschijnlijk een logische stap om op te gaan schalen, of betere klanten aan te trekken. Je kunt door middel van een website nu laten zien wat het resultaat is van je dienstverlening. Door het tonen van een portfolio en testimonials kun je vertrouwen wekken bij nieuwe klanten en daarmee betere of grotere opdrachten binnen slepen.

De kans is groot dat wanneer je tot die tweede groep behoort, je op het moment dat je website online komt te staan, je op gemakje achter je toonbank op je krukje gaat zitten, wachtend op je eerste klant.

De winkel is geopend! Maar is dat wel zo?

Als jij op je krukje achter je toonbank blijft zitten en de zoveelste strobaal voorbij hebt zien waaien, zul je misschien tot het inzicht komen dat dit niet gaat werken. Zo zijn jij en je website niet getrouwd. Je moet weten dat bezoekers je website namelijk niet zomaar weten te vinden. Geef dan ook niet direct je webdeveloper de schuld, want hij of zij kan hier namelijk helemaal niks aan doen! Maak je tevens ook geen zorgen, er zijn allerlei technieken beschikbaar om bezoekers naar je website te krijgen. Maar dat behandelen we in een ander artikel.

Heb je nu antwoord op je vraag? Zo ja, super! Zo niet, laten we er dan nog een argument bij nemen.

Het laten maken van een website kost namelijk geld.

In welke fase zit je?

Webdesigners vind je op elke hoek van de straat. De een beter dan de ander, en de ander weer duurder dan de een. Afhankelijk van wat je wil en nodig hebt zul je uit komen op een bedrag wat voor jou acceptabel is, of juist heel erg van schrikt.

Bedenk dus in welke fase van je ondernemersavontuur je op dit moment zit. Als je namelijk net gestart bent of gaat starten, is het dan wel slim om direct te kiezen voor het laten maken van een nieuwe website?

Stel nou dat je net gestart bent. En je hebt op dit moment een bepaald budget en een redelijk beeld over hoe jij je business in wil richten. Als je nou met dit budget besluit om een webdesigner in de arm te nemen, hoeveel geld houd je dan over voor overige zaken als acquisitie en sales, inventaris en andere voorzieningen.

Daarbij moet je ook nog eens rekening houden met het eventueel aanscherpen van je aanbod. Misschien denk je over een maand wel heel anders over je huidige aanbod en wil je toch weer aanpassingen doen. Heb je dan nog steeds voldoende budget beschikbaar om dit te kunnen realiseren?

Wees realistisch

Als webdevelopers zijn we kritisch naar dit soort ondernemers. We snappen namelijk dat je heel graag van start wil en je eerste omzet wil realiseren. Maar we moeten ook realistisch blijven. We zijn er om jou te helpen en adviseren, en niet om je hard verdiende geld in ons laatje te stoppen en je op pad te sturen met je droom en jou in de overtuiging te laten dat het nu allemaal wel goed komt.

Als jij namelijk niet keihard aan de slag gaat met het benaderen van potentiële klanten, dan zou het doodzonde zijn om al je geld in te zetten op je website en het daar van af te laten hangen.

Realiseer je dus dat je website niet bij zal gaan dragen aan je succes als jij niet vanaf dag één van de daken schreeuwt dat je bestaat. Maar dat valt weer onder marketing en dat behandelen we weer een andere keer.

Resumé?

Als jij aan de start staat van je ondernemersavontuur dan vinden wij dat het eerste waar je over na zou moeten denken helemaal niet een website is. Sterker nog. Het eerste waar je over na zou moeten denken is het verkrijgen van klanten. Als je dat eenmaal gelukt is kun je gaan nadenken over hoe je website er uit zou moeten komen te zien.

Ben je al een langere tijd bezig in je ondernemersavontuur? Dan is het een idee om te kijken naar waar je nu staat. Je website draagt immers wel bij aan jou als merk! Komt je website nog wel overeen met wie je nu bent, of wat je als bedrijf uit wil stralen? Zo niet, dan is het een goed idee om eens te gaan kijken naar je huidige website en kritisch te zijn op het huidige design en of het recht doet aan je onderneming.

Heb je een website nodig, doet je huidige website je geen recht meer aan, of ben je gewoon benieuwd naar wat je er nog meer uit zou kunnen halen? Dan staan we graag voor je klaar om je website samen onder de loep te nemen.

Een gratis call inplannen kan altijd, en dat doe je HIER.

Hey! Wil jij aan de slag met de branding voor jouw business?
Bij Baboon Branding snappen we dat het lastig kan zijn om overal aan te denken en het zelf allemaal maar te moeten doen.
Wij denken graag met je mee over de invullen van jouw website, marketingplan of andere zaken.

Wil jij samen met ons aan de slag? Plan dan een call in via onderstaande button!

NEEM CONTACT OP