BABOON BLOG

SEO VOOR BEGINNERS

Hoe werkt SEO? Waarom moet ik daar iets mee doen en waar begin je als je aan de slag wil met SEO? Op het moment dat je start met je bedrijf lijkt zoekwoord optimalisatie (want dat is wat SEO is) een ver van je bed show. Je hebt net je eerste website gebouwd, of laten bouwen en ineens beland je in de wereld van online marketing. Want, de zoektocht naar je eerste klanten zal in veel gevallen online van start gaan.

Er zijn verschillende vormen van online marketing. Van SEO tot social media tot advertising. De mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Echter is SEO een van de mogelijkheden die je in het begin kan helpen aan websiteverkeer, zonder dat je daar direct kosten voor hoeft te maken. En het mooiste is, met een beetje tijd en inzet heb je over enkele maanden en de maanden die daarop volgen een groeiende stroom van bezoekers naar je website! Klinkt goed toch?

Maar om te snappen waar nu ineens al die bezoekers vandaan komen, is het handig om wel iets te weten van SEO. Zodat je daarna hopelijk denkt, aha! Hier moet ik eens mee aan de slag.

SEO [SEE JOO] of [ES – IE – OO] , ofwel Search Engine Optimization, ofwel ZO: Zoekmachine Optimalisatie (maar niemand zegt ZO). Dus blijven we bij SEO, is een techniek waarbij het doel is om organisch meer verkeer naar een website, of webpagina te leiden.

Zoals met alles heeft deze techniek behoorlijk wat ontwikkelingen doorgemaakt in de laatste jaren. Zo werd vroeger een tekst een aantal jaar geleden nog helemaal volgestopt met ‘keywords’. Zogenaamde zoekwoorden waar veel op gezocht werd, die er dan weer voor zorgde dat je door die woorden hoog scoorde in Google.

Tegenwoordig is dit ietwat achterhaald. Google is namelijk slimmer geworden. We hebben tegenwoordig te maken met Google Bert (niet van Ernie). Sinds deze grote update is Google veel meer gaan kijken naar de relevantie van de inhoud van een webpagina of artikel. Dit wil zeggen dat Google snapt dat iemand op zoek is naar het antwoord op een vraag die wordt gesteld aan de zoekmachine.

Om een voorbeeld te geven:

SEO in 2010:

Google zoekopdracht:
Waar woont de paus?

Keywords in de tekst:
Waar woont de paus?
Nog eens: Waar woont de paus?
En nog maar eens: Waar woont de paus?

 

SEO in 2020

Google zoekopdracht
Waar woont de paus?

Informatie in de tekst:
De paus woont in het Vaticaan.

Als je aan Google vraagt waar de paus woont, dan probeert Google het antwoord op je vraag al te geven in de zoekresultaten. Zodat je niet per se naar de pagina moet om het antwoord op je vraag te vinden.

Google snapt dus op basis van de opbouw van deze tekst dat in dit artikel het antwoord op deze vraag wordt gegeven. Het raadt dus dat artikel aan als meest relevant voor jouw zoekopdracht. Wat jammer overigens. Dat je dan vervolgens paus bent en dan nog niet in het Pauselijk Paleis mag wonen, maar in het gastenverblijf… 

SEO KEYWORDS

Er zijn verschillende manieren waarop  Googlelaars zoeken naar antwoorden. Misschien herken je jezelf wel in een van deze twee kampen. Er zijn mensen die zoeken in één of twee woorden. Zoals: ‘SEO’, ‘Waarom SEO’, ‘SEO uitbesteden’. Maar aan de andere kant heb je ook mensen die hele vragen stellen aan Google. Dit zijn vaak vragen die bestaan uit vier of meer woorden en soms wel hele zinnen. Zoals: ‘Hoe werkt SEO’, ‘Wat is SEO optimalisatie’, ‘Hoe bedenk ik een goede SEO strategie’ of ‘SEO uitbesteden aan een marketingbureau’. 

In SEO land worden dit ook wel Short-tail en Long-tail zoekwoorden genoemd. Long-tail zoekwoorden worden dan in veel gevallen aangeduid als keyphrases. Zoekopdrachten worden steeds langer. Dit heeft met name te maken met de opkomst van Voice search. Omdat we allemaal steeds mobieler zijn, stellen we allemaal steeds meer vragen aan onze devices. Deze zijn tenslotte altijd binnen enkele seconden beschikbaar. 

Maar, hoe werkt dit dan vervolgens voor jou in de praktijk?

SEO IN DE PRAKTIJK

Je bent nu natuurlijk in de veronderstelling dat SEO enkel draait om het opgeven van keywords. Maar, in de praktijk zijn er wat variabelen die ervoor zorgen dat een pagina of artikel sneller en hoger in Google komt dan die van concurrenten.

Maar welke variabelen zijn dit? Hoe moet ik nu aan de slag met mijn website, hoe werkt SEO nou echt en hoe kom ik nu hoger in Google? Laten we beginnen bij het begin en je stap voor stap meenemen in het proces van het optimaliseren van je eerste webpagina, blog of artikel.

Als je dit artikel tot hier leest dan even drie hoeraatjes voor jezelf. Je bent écht geïnteresseerd in SEO, dat vinden wij tof en daar helpen we je graag bij. Als je op dit moment al vragen hebt, schrijf ze dan even op en stuur ons dan HIER een mailtje met al je vragen omtrent SEO.

We gaan er even vanuit dat je op dit moment eigenaar bent van een WordPress website. En om met een WordPress website aan je SEO strategie te werken kom je al snel uit op het gebruiken van externe plugins.

Een van deze plugins is de Yoast plugin. Deze plugin gebruiken wij zelf ook om onze pagina’s en artikelen te optimaliseren. Yoast heeft zowel een gratis als een betaalde versie en met de gratis versie kom je écht al een heel eind.

Maar nu begint het echte werk.

Om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je eerste pagina hebben we data nodig. Want, zoals we al eerder aangaven is het behalen van de eerste pagina van de zoekresultaten afhankelijk van een aantal variabelen namelijk:

  • De zoekwoorden waar je op wil scoren
  • Relevantie
  • De snelheid van je website
  • Het aantal backlinks
  • De opbouw van je pagina
  • Een goede interne linkstructuur
  • Je domeinautoriteit
  • Of je code goed gelezen kan worden
  • Je concurrentie

Maar laten we het voor nu vooral niet te moeilijk maken. Want, anders is de kans groot dat je er al helemaal geen zin meer in hebt om überhaupt aan SEO te beginnen.

Laten we vooral kijken naar de zoekwoorden waar je op wil scoren.

Deze is namelijk deels afhankelijk van het laatste punt, namelijk je concurrentie. Je moet je voorstellen dat jij anno nu lang niet meer de enige bent die in jouw branche hetzelfde idee heeft als dat jij hebt. Dat wil zeggen dat er tal van concurrenten zijn die willen scoren op dezelfde keywords. Om erachter te komen of de zoekwoorden waar jij mee op wil vallen gebruikt, worden door je concurrent zijn er een aantal tools beschikbaar.

SEO TOOLS

Er zijn diverse tools die jij kunt gebruiken om erachter te komen of er zoekvolume zit op je zoekwoorden, en of andere bedrijven deze zoekwoorden ook gebruiken. Zoekvolume wil zeggen het aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google voor de zoekwoorden die jij graag wil gebruiken.

De tool die wij gebruiken om erachter te komen hoe vaak er gezocht wordt naar een zoekwoord is de tool KWFinder. KWFinder maakt het mogelijk om een gratis account aan te maken. Hiermee kun je een aantal zoekopdrachten per dag te doen. Wil je écht aan de slag met SEO raden we je aan een lidmaatschap aan te schaffen. Hiermee wordt de volledige versie beschikbaar, en heb je dus veel meer informatie beschikbaar voor een goede SEO strategie.

Je ziet hier dat er gemiddeld zo’n 190 zoekopdrachten zijn naar ‘Waar woont de paus’. Je ziet in de rechterkolom tevens welke pagina’s op dit moment op de eerste pagina. Van Google staan en dus wat je directe concurrentie is.

Maar is het wel verstandig om alleen maar in te zetten op het zoekopdracht ‘Waar woont de paus’? Want, er is ook zoekverkeer naar de naam van de huidige paus, hoe oud deze is en of de paus katholiek is (duh). 

Voor jou is deze informatie interessant. Want, je weet nu dat er veel breder gezocht wordt naar onderwerpen die te maken hebben met de paus.

Stel nou dat je kapper bent en je wil weten of mensen zoeken naar websites of blogs die te maken hebben met het knippen van haar. Dan kun je er dus vanuit gaan dat er veel verschillende vragen worden gesteld. Bijvoorbeeld over het knippen van lang haar, het knippen van kort haar, het kleuren van haar en zelfs over haarproducten.

Het is dus van belang dat je gaat kijken naar waar voor jou de kansen liggen.

Als er namelijk heel veel zoekverkeer is naar het woord kapper, en dit zoekwoord wordt gebruikt door duizend andere kappers door heel Nederland. Is het wellicht niet zo verstandig om ook te willen scoren op dit zoekwoord. Je wil dan dus gaan kijken waar misschien iets minder naar wordt gezocht, maar waar andere kapperszaken niet over nadenken. Zo kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven over het plaatsen van extensions. Of je deelt tips over haarverzorging. Hiermee creëer je de mogelijkheid dat mensen op je website terecht komen omdat ze geïnteresseerd zijn naar de informatie die je te bieden hebt. En als je geluk hebt boeken ze bij jou een afspraak omdat je het vertrouwen hebt gewonnen van je nieuwe klant!

AAN DE SLAG!

Wat SEO betreft is dit het topje van de ijsberg. Er is nog zoveel meer informatie die we hier kunnen delen, maar dat is voor later. Ga aan de slag met KWFinder. Zo kun je al kijken welke pagina’s of artikelen op dit moment al goed scoren in Google. Alleen op deze manier weet je waar je kansen liggen en of je misschien nog iets verder moet optimaliseren dan je nu al gedaan hebt.

We snappen dat je op dit moment vragen zult hebben over hoe SEO werkt en óf je huidige site wel op de juiste manier is ingericht voor Google. Natuurlijk kijken we daarin graag met je mee.

Je kunt HIER contact met ons opnemen en dan voeren we helemaal voor niks een SEO scan voor je uit. Je ontvangt dan van ons een algemeen rapport over waar voor jou als ondernemer kansen liggen om hoger te komen in Google.

Vond je deze informatie nou erg waardevol? 

Stuur dit artikel dan door naar je collega’s of mede ondernemers, of deel het artikel via Facebook of LinkedIn. Dat stellen wij enorm op prijs!

Hey! Wil jij aan de slag met de branding voor jouw business?
Bij Baboon Branding snappen we dat het lastig kan zijn om overal aan te denken en het zelf allemaal maar te moeten doen.
Wij denken graag met je mee over de invullen van jouw website, marketingplan of andere zaken.

Wil jij samen met ons aan de slag? Plan dan een call in via onderstaande button!

NEEM CONTACT OP

Share This